Co jakiś czas zauważasz, że jedna z opon ma zdecydowanie mniej powietrza, a mimo jego uzupełniania – sytuacja ta co chwilę się powtarza. Nie jest to normalna sytuacja i należy spróbować jak najszybciej zlokalizować nieszczelność. Uchodzące powietrze z opony, nie musi być oznaką jej uszkodzenia. Powodów takiej sytuacji może być wiele, dlatego podpowiadamy jak i gdzie szukać przyczyny uciekającego powietrza z opony.
Uchodzące powietrze z opony
Na wstępie pragniemy podkreślić, że powolne spadanie ciśnienia w kole, które powoduje, że musimy je od czasu do czasu uzupełnić – nie jest naturalną sytuacją.
Uchodzące powietrze z koła oznacza usterkę, która należy naprawić.
Oczywiście nie oznacza to również, że od razu musimy wymieniać cały komplet opon na nowy, ponieważ jedna z nich jest dziurawa. W nowych Oplach takich jak np. Astra, Grandland czy Crossland - zastosowany został czujnik ciśnienia powietrza, który od razu gdy wykryje jakąś nieprawidłowość – poinformuje o tym kierowcę. Wówczas na przednim panelu kierowcy pojawi się komunikat, który będzie wskazywał na zbyt niskie ciśnienie w oponach. W ten sposób zdecydowanie szybciej zareagujemy, dzięki czemu usterka zostanie prędzej usunięta.
UMÓW WIZYTĘ W SERWISIE KANCLERZ
Powody uciekającego powietrza z opony
- Przedmiot wbity w oponę – często zdarza się sytuacja, że najedziemy na drodze oponą na jakiś ostry przedmiot np. gwóźdź. Wbije się on w gumę i stanie się naturalnym uszczelnieniem dla dziury. Dopóki nie usuniemy gwoździa – powietrze z opony będzie uchodzić stopniowo lub wcale. Nie należy jednak tej sytuacji bagatelizować i natychmiast trzeba się z nią zgłosić do wulkanizacji lub serwisu samochodowego. Jeśli gwóźdź się wysunie – powietrze z opony zejdzie natychmiast w całości.
- Niedokładne przyleganie zaworu do felg – kolejnym popularnym powodem uchodzenia powietrza z opon jest nieszczelność zaworu. W takiej sytuacji nie tylko wymieniamy go na nowy, ale również kontrolujemy stan obręczy w miejscu styku z zaworem, ponieważ czasami winę za to ponosi postępująca korozja. Jeśli zauważmy rdzę w okolicy styku zaworów z felgą, należy ją dokładnie oczyścić – inaczej problem uciekającego powietrza z opony będzie się co jakiś czas powtarzał.
- Zardzewiałe felgi – nie częstym powodem uchodzącego z opony powietrza jest również bardzo mocna korozja felg. Musi ona postępować do tego stopnia, że przez perforację zaczyna uciekać powietrze.
- Sparciały wentyl – przyjmuje się, że wentyle, które nakręcamy na zawory powinno się zmieniać co 3-4 lata. Wykonane są one z gumy, która jest wystawiona na różne warunki atmosferyczne i z czasem może parcieć. W efekcie czego traci szczelność i może być powodem uciekającego z opony powietrza.
- Czujniki ciśnienia – jeśli na ekranie kierowcy pojawił się komunikat od czujników ciśnienia, może być to błąd wynikający z wentyli, które są zintegrowane z czujnikami powietrza. W tym przypadku zwykle wynika to z nieszczelności gumowych uszczelek.
Z opony powoli ucieka powietrze
Niestety wielu kierowców bagatelizuje problem powolnego uciekania powietrza z opon. Dopompowanie ich od czasu do czasu – szczególnie podczas wizyty na tankowanie – nie jest problematyczne i czasochłonne. Z kolei znalezienie usterki może nas niemiło zaskoczyć. Pragniemy jednak podkreślić, że uchodzące powietrze z opony jest usterką, którą należy naprawić. Zbagatelizowanie tego problemu może prowadzić do poważnego uszkodzenia opony, a efekcie jej pęknięcia lub natychmiastowego zejścia powietrza. Taka sytuacja na np. drodze szybkiego ruchu, może spowodować ogromne zagrożenie dla życia wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Właśnie dlatego, jeśli zaobserwowałeś w swoim samochodzie powoli uciekające powietrze z opony lub wyświetlił Ci się komunikat systemu o ciśnieniu w oponach – najlepiej zgłoś się do serwisu Kanclerz w Rudzie Śląskiej i Przyszowicach, aby dokładnie zbadać tę usterkę.