25 lat temu: premiera Opla Astry G

Opublikowano: 7 kwietnia 2023

W 1991 roku Opel zaprezentował model Astra F jako następcę modelu Kadett, co stanowiło początek nowego rozdziału w sukcesie firmy w klasie kompaktowej. Astra F stała się absolutnym bestsellerem i najbardziej produkowanym modelem marki Opel w historii. Następca, wprowadzony na rynek w 1998 roku, miał wszystkie najlepsze predyspozycje do kontynuowania sukcesu swojego poprzednika. Opel Astra G został wprowadzony na rynek z wieloma innowacjami i był pierwszym modelem marki Opel z w pełni ocynkowaną karoserią. Ponadto klienci mogli wybierać spośród szerokiej gamy wersji nadwoziowych. Astra G również pokazała swoje możliwości jako samochód sportowy w kolejnych latach, jako mocna wersja OPC oraz jako Astra V8 Coupé, która brała udział w niemieckich mistrzostwach samochodów turystycznych oraz w wyścigu 24-godzinnym na torze Nürburgring.

Charakterystyka Opla Astry

Obecna Astra imponuje nie tylko swoim śmiałym i przejrzystym designem, w tym charakterystyczną twarzą marki Opel Vizor oraz w pełni cyfrowym, intuicyjnym kokpitem Pure Panel. Zwycięzca "Złotej Kierownicy 2022" jest także po raz pierwszy zelektryfikowany: z potężnymi wariantami hybryd plug-in oraz nadchodzącym modelem elektrycznym Opel Astra Electric. Wprowadzona niedawno oferta Astry GSe (zużycie paliwa zgodnie z WLTP: 1,2-1,1 l/100 km, emisja CO2 26-25 g/km) pokazuje, jak szczególnie dynamiczną przyjemność prowadzenia Astry za kierownicą, można połączyć z poczuciem odpowiedzialności za klimat.

stara-astra.png

Biorąc pod uwagę, jak wielkie oczekiwania musiał spełnić Opel Astra G pod koniec lat 90., nie dziwi fakt, że proces jej rozwoju był przełomowy. Powtórzenie sukcesu poprzedniczki było kluczowe dla Opla. Dlatego zespół rozwojowy postanowił poszukać zupełnie nowej inspiracji przy planowaniu drugiej generacji Astry. Film "Park Jurajski", który tamtym czasie, stał się ogromnym hitem kasowym, okazał się świetną pomocą dla projektantów. Astra G miała niewiele wspólnego z samymi dinozaurami – projektanci nowej Astry użyli programu komputerowego ALIAS, który pierwotnie został opracowany dla filmów komputerowo animowanych, takich jak hollywoodzki wspomniany „Park Jurajski”. Dzięki temu oprogramowaniu projektanci mogli stworzyć nowy model w trójwymiarowym środowisku komputerowym.

Wiosną 1998 roku Astra G została wprowadzona na rynek jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi - wszystkie z kształtem przypominającym coupe. Wkrótce potem pojawiły się czterodrzwiowy sedan, coupe, komercyjny pojazd dostawczy Astravan i kabriolet, aby zapewnić pokrycie wszystkich ważnych stylów karoserii. Druga generacja Astry wyróżniała się nowoczesnym designem, w tym charakterystyczną wówczas trapezoidalną kratą, dynamiczną przednią częścią z przesuniętą do przodu przednią szybą i wydłużoną linią dachu, a także wysoką linią okien i kształtem przypominającym coupe w modelu trzydrzwiowym. Odniesiono to również do najlepszego w klasie współczynnika oporu aerodynamicznego wynoszącego 0,29.

Podczas projektowania Astry G, priorytetem było zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa.

Komfort i bezpieczeństwo miały najwyższy priorytet podczas projektowania, a Astra G charakteryzowała się dynamiczną technologią podwozia i napędu, a także prawie dwukrotnie większą sztywnością skrętną i zginającą dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości. Wszystko to w połączeniu z inteligentnymi zabiegami lekkiej konstrukcji sprawiło, że pojazdy – w połączeniu z mocnymi, wydajnymi silnikami – oferowały dużo przyjemności z jazdy.

Nowo opracowane podwozie DSA wpłynęło na aktywne właściwości jezdne, a także zapewniało maksymalną stabilność podczas jazdy w krytycznych sytuacjach, takich jak hamowanie na różnych rodzajach nawierzchni. Podwozie DSA zapewniało też wygodę, a jednocześnie zwinne i bezpieczne prowadzenie - nawet z pełnym ładunkiem. Wprowadzenie ESP w 1999 roku zwiększyło bezpieczeństwo, a opatentowany system zwalniania pedału, który chroni przed poważnymi obrażeniami stopy lub nogi w przypadku zderzenia, był standardem we wszystkich Astra G.

Wnętrze Astry G oferowało więcej miejsca dla pasażerów niż jej poprzednik, dzięki wydłużonemu rozstawowi osi. Wersja hatchback miała pojemność bagażnika wynoszącą 370 litrów, a kombi Astra oferowała aż 1 500 litrów. Astra G zrobiła również „skok jakościowy” w porównaniu do poprzednika. Do poprawy jakości wnętrza przyczyniły się materiały najwyższej jakości, a także niski poziom hałasu i drgań. Przede wszystkim jednak, w pełni ocynkowana karoseria po raz pierwszy zapewniła wrażenie wysokiej jakości i wartości.

Druga generacja modelu Astra

Pokazała, że potrafi ona zrobić znacznie więcej niż tylko doskonale radzić sobie z codziennymi zadaniami.

Astra zyskała popularność jako również jako samochód sportowy i tym samym budziła emocje szczególnie ambitnych kierowców. Wraz z wprowadzeniem modelu Astra G, w 1998 roku, rozpoczęto również działalność Opel Performance Center (OPC) pod kierownictwem Volkera Strycka. Pierwszym modelem od specjalistów od wydajności był Astra OPC z 118 kW/160 KM. Cztery lata później zespół pokazał, że z dalszym udoskonaleniem Astry OPC można osiągnąć znacznie więcej, co pozwalało na osiąganie prędkości do 240 km/h. Bardziej rozwinięta wersja miała pod maską 147 kW/192 KM i była dostępna zarówno w wersji trzydrzwiowej, jak i kombi.

Ale to nie wszystko: od 2000 roku Opel wziął również udział w niemieckim mistrzostwach samochodów turystycznych z specjalnie opracowanym Astra V8 Coupé i od razu zajął drugie miejsce w mistrzostwach z tym wysokotechnologicznym samochodem wyścigowym. Kolejne zawody to m.in. legendarne 24-godzinne wyścigi na torze Nürburgring. Na Geneva Motor Show w 2001 roku Opel zaprezentował sportowe auto jako koncepcję Astra OPC X-treme o mocy 326 kW/444 KM, które obiecywało przyspieszenie od zera do 100 km/h w 3,9 sekundy i mogło być prowadzone po normalnych drogach.

astra.jpg

Opel sięga do swojego sportowego dziedzictwa z nową Astrą

Nowe modele Astra GSe2 i Astra Sports Tourer GSe2 to mocne, dynamiczne modele, również ze zelektryfikowaną jednostką napędowej. Dzisiaj GSe oznacza "Grand Sport electric". W modelach z nowej submarki, Opel oferują wszystko, czego pragną sportowi, ale także odpowiedzialni kierowcy: najlepszą wydajność, sportowe podwozie oraz zelektryfikowany napęd do lokalnej jazdy bezemisyjnej. Wszystko to w połączeniu z oszałamiającym designem.

Ponadto, nowa Astra posiada najnowocześniejsze i zawansowane technologie, które sprawiają, że jazda jest bardziej przyjemna i bezpieczna, a które klienci wcześniej znali tylko z wyższych segmentów - takie jak najnowsza wersja adaptacyjnego, pozbawionego oślepiania innych kierowców Intelli-Lux LED® Pixel Light z łącznie 168 elementami LED. Wnętrze najnowszej generacji Astry to również przełom. Dzięki w pełni cyfrowemu Pure Panel wszystkie analogowe wyświetlacze znikają. Zamiast tego, nowoczesny interfejs człowiek-maszyna (HMI) oferuje intuicyjne doświadczenie użytkowania z dodatkowo szerokim ekranem dotykowym. Deweloperzy Opla przykładali dużą wagę do tego, aby kierowca otrzymywał wszystkie niezbędne informacje i miał bezpośredni dostęp do wszystkich przydatnych opcji, ale nie był obarczony zbędnymi danymi lub funkcjami. Ważne ustawienia, takie jak klimatyzacja, można nadal ustawiać bezpośrednio za pomocą kilku dostosowań sterowania.

Wyjątkowy komfort siedzenia jest również typowy dla Opla. Przednie siedzenia są certyfikowane przez AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.) i dzięki swojej wzorowej ergonomii, długie podróże stają się komfortowe. Kierowca jest wspierany przez najnowocześniejsze systemy wspomagania, od wyświetlacza projekcyjnego (head-up), system Intelli-Drive 1.0, który łączy wiele systemów wspomagania kierowcy, po 360-stopniowy widok z kamer (Intelli-Vision). Najnowsza Astrato bardziej dynamiczna niż kiedykolwiek wcześniej sylwetka samochodu, z jasnymi, ekscytującymi liniami bez zbędnych ozdób i z nową charakterystyczną twarzą marki, Opel Vizor.

Tagi

Jazda testowa Wizyta w serwisie Newsletter Kontakt