Skrzynia biegów to obok silnika kluczowy podzespół układu napędowego. Wpływa ona m.in. na sposób jazdy samochodem i efektywność wykorzystania paliwa, a także na ogólną dynamikę pojazdu. Dlatego przed zdecydowaniem się na zakup konkretnego modelu auta – wybierz odpowiedni model skrzyni biegów.
Rodzaje skrzyń biegów
W samochodach z silnikami spalinowymi (benzynowymi, benzynowymi z LPG, diesla oraz napędami hybrydowymi), skrzynia biegów ma na celu optymalne wykorzystanie mocy jednostki napędowej przy różnych obciążeniach. Skrzynia biegów pozwala też na zmianę kierunku jazdy – dzięki niej możesz cofać.
W samochodach elektrycznych skrzynia biegów potrzebna jest jedynie do tego, aby zmienić kierunek jazdy.
Jakie skrzynie biegów stosuje się obecnie w samochodach?
Skrzynie manualne – obecnie standardem są skrzynie 6-biegowe (6 biegów do przodu i jeden wsteczny). W starszych autach, sprzed kilkunastu lat dominowały skrzynie 5-biegowe.
Jak obsługiwać manualną skrzynię biegów? Podczas jazdy musisz naciskać sprzęgło i wybierać odpowiedni bieg, dostosowując go do prędkości obrotowej silnika.
Jak serwisować manualną skrzynię biegów? Musisz wymieniać w niej olej przekładniowy co 100 tys. km przebiegu.
Skrzynie manualne zautomatyzowane – to specjalny rodzaj skrzyń manualnych, w których za zamianę biegu odpowiada układ elektromechaniczny albo elektrohydrauliczny.
Jak obsługiwać skrzynię zautomatyzowaną? Podczas jazdy wybierasz odpowiedni bieg, korzystając z dźwigni obok kierownicy albo z przycisków. Możesz wybierać bieg o jeden wyższy albo o jeden niższy. Oczywiście, możesz też od razu wybrać bieg wsteczny. Nie musisz wciskać sprzęgła, co sprawia, że taki rodzaj skrzyni biegów jest bardzo wygodny.
Jak serwisować zautomatyzowaną skrzynię biegów? Tak samo, jak skrzynię manualną.
Skrzynie automatyczne, które z kolei dzielą się na:
- Skrzynie hydrauliczne – za zmianę biegów odpowiada ciśnienie oleju przekładniowego. Obecnie standardem są skrzynie 6-biegowe, ale coraz częściej pojawiają się 7-mio i 8-mio biegowe. Napęd z silnika przekazywany jest za pośrednictwem sprzęgła hydrokinetycznego.
- Skrzynie dwusprzęgłowe – w ich przypadku stosuje się dwa sprzęgła i dwa wałki skrzyni biegów. Na jednym z nich montowane są biegi parzyste, na drugim nieparzyste. Mogą mieć 7 biegów.
- Skrzynie CVT – skrzynie z nieskończoną ilością biegów. Zamiast standardowych mechanizmów zębatych napęd we wnętrzu skrzyni przekazywany jest za pomocą pasa transmisyjnego albo łańcucha. Zapewniają jednostajną pracę jednostki napędowej.
Jak obsługiwać automatyczną skrzynię biegów? Skrzynia ma lewarek, na którym możesz wybierać podstawowe ustawienia. Standardowo jest to ustawienie D (jazda), N (neutralny, do krótkiego zatrzymania się), P (parking – do długotrwałego zatrzymania się) i R (do cofania).
W niektórych skrzyniach możesz mieć możliwość wybierania dodatkowych biegów P (P1, P2, P3) spersonalizowanych pod kątem określonych warunków jazdy.
Jak serwisować automatyczną skrzynię biegów? Musisz w niej wymieniać olej przekładniowy i filtr automatycznej skrzyni biegów za pomocą wymiany dynamicznej co 40-60 tys. km przebiegu, zgodnie z zaleceniami producenta skrzyni.
Skrzynia automatyczna kontra skrzynia manualna
Skrzynia automatyczna jest bardzo wygodna podczas jazdy. Jednak musisz uważać, aby nie popełnić błędu. Jeden zły wybór biegu podczas jazdy może spowodować kosztowną awarię.
Naprawy i serwisowanie skrzyń automatycznych są bardzo drogie, jednak zapewniają one niezrównany komfort, zwłaszcza podczas jazdy po mieście.
Skrzynie ze sprzęgłem hydrokinetycznym bywają dość powolne w działaniu, z kolei skrzynie typu DSG szarpią.
Skrzynia manualna jest bardziej wytrzymała na błędy kierowcy i tańsza w naprawie oraz serwisowaniu. Jednak musisz przygotować się na konieczność właściwej zmiany biegów, co przekłada się na komfort i dynamikę jazdy.
Skrzynie biegów we współczesnych samochodach Peugeot
Peugeot montuje w swoich autach najnowsze skrzynie biegów, cechujące się wysoką precyzją pracy i komfortem dla kierowcy.
Pod maską samochodów marki Peugeot znajdziesz między innymi
- Manualne skrzynie biegów 6-cio biegowe (np. w modelu 2008) z silnikiem benzynowym PureTech;
- Automatyczne skrzynie biegów 8-mio biegowe EAT8, wyjątkowo komfortowe i oszczędne (np. w modelu 508);
- Automatyczne skrzynie biegów e-DCS6 i e-EAT8, stosowane we wszystkich samochodach z napędem hybrydowym.
Nie wiesz, którą skrzynię wybrać? Jest na to proste rozwiązanie. Odwiedź salon Kanclerz. Nasi sprzedawcy zapewnią Ci jazdę próbną autem z wybraną skrzynią biegów. Przekonaj się w praktyce, które rozwiązanie jest dla Ciebie najlepsze.