Standardowo, układ wydechowy łączy kolektor wydechowy, zamontowany za silnikiem i biegnie pod całym samochodem. Na końcu układu wydechowego, przy tylnym zderzaku, znajduje się wydech. Jego zadaniem jest odprowadzenie spalin. Podstawowa funkcja układu wydechowego to usuwanie spalin poza auto, z dala od kabiny. Kolejne funkcje to tłumienie odgłosów pracy układu wydechowego oraz oczyszczanie spalin z trujących związków. Im nowsze auto, tym jego układ wydechowy zawiera więcej podzespołów, odpowiedzialnych za oczyszczanie spalin.
Serwis układu wydechowego w serwisach Kanclerz obejmuje sprawdzanie stanu układu pod kątem korozji, szczelności i właściwego stanu zamocowań, na których elementy układu są podwieszone. Właściciele samochodów z Zabrza mogą liczyć również na bardziej zaawansowane czynności takie jak: naprawa tłumika, wymiana katalizatora i filtra cząstek stałych, a także naprawa układu SCR.
Budowa układu wydechowego
Jak zbudowany jest układ wydechowy we współczesnym samochodzie?
Jego elementy składowe to:
- Kolektor wydechowy – zbiera spaliny z poszczególnych cylindrów
- Rura wydechowa – prowadzi do wydechu
- Tłumik – element zamontowany na końcu układu wydechowego, odpowiedzialny za wyciszenie pracy układu wydechowego. Ma wpływ na komfort jazdy.
- Wieszaki metalowo – gumowe. Elementy, na których układ wydechowy jest podwieszony. Nie może on być zamontowany sztywno.
- Zawór recyrkulacji spalin EGR (nie występuje w każdym aucie). Jego zadaniem jest cofanie spalin do cylindrów, przy odpowiednich obrotach silnika.
- Katalizator trójdrożny. Odpowiada za neutralizację szkodliwych składników spalin.
- Filtr cząstek stałych DPF lub FAP (nie występuje w każdym aucie). Ma za zadanie zatrzymywanie i neutralizację sadzy (cząstek stałych).
- Układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR (nie występuje w każdym aucie, tylko w nowszych dieslach). Jego zadanie to neutralizacja tlenków azotu.
Kiedy konieczna jest naprawa układu wydechowego?
Układ wydechowy pracuje w bardzo trudnych warunkach. Jest narażony na wysokie ciśnienie, działanie różnych temperatur, korozję itd. Dodatkowo poszczególne podzespoły zapychają się albo uszkadzają na skutek różnych powodów.
Jeśli układ zaczyna hałasować, jest nieszczelny, pokryty nalotami korozji, jego wieszaki uległy uszkodzeniu – należy go jak najszybciej naprawić.
Podobnie, jeśli doszło do uszkodzenia poszczególnych podzespołów układu: filtra cząstek stałych, katalizatora, zaworu EGR itd. Regularny serwis układu wydechowego zapobiega tego typu uszkodzeniom.
Najczęściej w układzie wydechowym dochodzi do uszkodzenia tłumika, np. na skutek skorodowania.
Jakie czynności obejmuje naprawa układu wydechowego serwisach Kanclerz?
Profesjonalne serwisy samochodowe Kanclerz są przygotowane do profesjonalnej diagnostyki oraz naprawy układów wydechowych.
Naprawa układu wydechowego w Zabrzu zawsze obejmuje jego diagnostykę na stanowisku roboczym. Następnie układ się demontuje i prowadzi jego naprawę albo regenerację. Klienci z Zabrza mogą liczyć, że w serwisach Kanclerz stosowane są części wysokiej jakości, a także profesjonalne metody naprawy. Dzięki temu każda naprawa ma długotrwały efekt.
Wymiana tłumika w serwisach Kanclerz - Zabrze
Naprawa tłumika może obejmować jego spawanie, czasowe uszczelnienie przy pomocy specjalnych materiałów (specjalne taśmy) albo montaż nowego tłumika. Naprawa tłumika polegające na jego wymianie jest najtrwalsza. Układ jest demontowany, stary tłumik wycinany, a w jego miejsce wspawywany jest nowy.
Jeśli tłumik w Twoim samochodzie wymaga naprawy albo wymiany – najlepszym rozwiązaniem będzie naprawa tłumika w salonach Kanclerz.
Jeśli potrzebny jest Ci serwis układu wydechowego, jego diagnostyka albo naprawa – odwiedź serwisy Kanclerz.