Układ napędowy (zwany także układem przeniesienia napędu) przenosi napęd z silnika na koła samochodu. Jeśli jest niesprawny, możliwość korzystania z samochodu jest skomplikowana, albo niemożliwa. Układ napędowy (układ przeniesienia napędu) wymaga regularnego serwisowania. Jest ono zależne od rodzaju układu napędowego. Obecnie stosuje się kilka rodzajów układów napędowych. Każdy z nich ma swoje wymagania. Naprawa układu napędowego w serwisach Kanclerz to usługa, skierowana do klientów z terenu aglomeracji Śląskiej, a w szczególności z Bytomia. Zapraszamy do naszych serwisów!
Jak jest zbudowany układ napędowy w samochodzie?
Jak już wiemy, układ napędowy przenosi napęd generowany przez silnik auta, na koła samochodu. W każdym samochodzie napęd przekazywany jest z koła zamachowego silnika samochodu do skrzyni biegów. Pomiędzy kołem zamachowym (jedno lub dwumasowym, w zależności od budowy) znajduje się sprzęgło. To ruchomy element, który pozwala na rozłączanie silnika i skrzyni biegów po naciśnięciu pedału sprzęgła. Rozłączenie pozwala zmienić bieg albo zatrzymać samochód.
Serwisowanie układu napędowego w Bytomiu – jak przebiega?
Układ napędowy wymaga regularnego serwisowania. Jakie są podstawowe czynności serwisowe?
- Wymiana oleju przekładniowego w manualnej skrzyni biegów, zazwyczaj co 100 tys. km przebiegu.
- Wymiana oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów, zazwyczaj co 40 tys. km przebiegu. Dodatkowo należy wymienić filtr.
- Wymiana oleju przekładniowego w skrzyni rozdzielczej, a także w tylnym moście.
- Wymiana specjalnego płynu w sprzęgle Haldex, zazwyczaj co 40 tys. km.
- Należy także wymieniać elementy eksploatacyjne przy objawach uszkodzeń. Do elementów eksploatacyjnych układu napędowego zalicza się sprzęgło, dwumasowe koło zamachowe, a także piasty kół.
Żywotność sprzęgła to ok. 100 – 150 tys. km przebiegu, przy odpowiednich warunkach. Żywotność dwumasowego koła zamachowego jest podobna. Piasty kół dobrej jakości powinny bez problemu pracować do 200 tys. km przebiegu.
Najczęstsze awarie układu napędowego
Najczęstsze awarie układu napędowego to:
• Awaria sprzęgła (zużycie eksploatacyjne, albo uszkodzenie, np. spalenie).
• Awaria dwumasowego koła zamachowego
• Awaria (zużycie eksploatacyjne ) piast kół
• Awaria manualnej skrzyni biegów, na skutek wycieków, albo zużycia eksploatacyjnego elementów mechanicznych
• Awaria automatycznej skrzyni biegów, na skutek wycieków, awarii elektroniki sterującej, albo zużycia eksploatacyjnego elementów mechanicznych i wykonawczych
Naprawa układu napędowego w serwisie Kanclerz
Naprawa układu napędowego, zwłaszcza automatycznych skrzyń biegów, układu Haldex itd. wymaga profesjonalnego sprzętu, dużego doświadczenia i odpowiednich narzędzi. A także dostępu do informacji technicznej producenta.
W salonach Kanclerz naprawa poprzedzona jest drobiazgową diagnostyką, która pozwala na precyzyjne ustalenie przyczyny awarii. Następnie:
- Uszkodzone podzespoły są demontowane;
- Mechanicy dobierają odpowiednią część;
- Montowane są nowe podzespoły;
- Dokonywana jest wymiana płynów (czyli np. płynu przekładniowego)
- Całość jest sprawdzana.
Wszystkich kierowców z Bytomia mających problemy z układem napędowym zapraszamy do serwisów Kanclerz!