Układ kierowniczy umożliwia kierowcy wybór kierunku jazdy. Układ ten ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, dlatego w przypadku awarii niezbędna jest jak najszybsza naprawa. Bardzo istotny jest też regularny serwis układu kierowniczego. Na czym on polega? Na sprawdzaniu stanu elementów układu, a w układach hydraulicznych i elektrohydraulicznych na wymianie płynu wspomagania, a także na wymianie końcówek drążków kierowniczych. Naprawa układu kierowniczego i serwis układu kierowniczego powinna być zlecana najwyższej klasy specjalistom, dysponującym odpowiednim sprzętem do wykonywania swoich usług. Kierowców z Bytomia zachęcamy do z napraw i serwisu układu kierowniczego w serwisach Kanclerz.
Budowa układu kierowniczego
Układ kierowniczy składa się z następujących elementów:
- Kierownicy auta, która jest przeznaczona do wybierania kierunku jazdy. We współczesnych autach pełni cały szereg dodatkowych funkcji, albowiem jest wyposażona także w przyciski sterujące wyposażeniem auta.
- Blok kierownicy – to łamana przekładnia, która przekazuje ruchy kierownicy do przekładni kierowniczej.
- Przekładnia kierownicza – najważniejszy element układu kierowniczego. Zamienia ruch obrotowy kierownicy na ruch posuwisty.
- Elementy wykonawcze układu kierowniczego – drążki kierownicze i końcówki drążków kierowniczych. Łączą listwę przekładni kierowniczej ze zwrotnicami kół. Ich ruch powoduje skręcanie kół.
- Wspomaganie kierownicy – zespolone z przekładnią kierowniczą. Stosuje się wspomaganie hydrauliczne (w najstarszych autach), elektryczne i elektrohydrauliczne.
Kiedy konieczna jest naprawa układu kierowniczego?
Naprawa układu kierowniczego jest konieczna wtedy, gdy pojawiają się objawy awarii.
- Hałas generowany przez wybite końcówki drążków kierowniczych.
- Uszkodzone przeguby drążków kierowniczych, które mogą zostać zauważone przez diagnostę lub mechanika, w trakcie kontroli albo przeglądu auta.
- Trudności z obracaniem kierownicą.
- Wyczuwalny luz na kierownicy.
- Brak wspomagania lub zanikające wspomaganie.
- Wycieki płynu wspomagania.
- Wycieki z przekładni kierowniczej.
- Kontrolki ostrzegawcze na desce rozdzielczej, informujące o awarii wspomagania elektrycznego.
Jak przebiega naprawa układu kierowniczego w Bytomiu?
Serwis Kanclerz zaprasza klientów z Bytomia do swoich autoryzowanych stacji obsługi. Serwis i naprawa układu kierowniczego rozpoczyna się od diagnostyki – auto jest unoszone na podnośniku, a mechanicy sprawdzają stan przegubów metalowo – gumowych (w końcówkach drążków kierowniczych), osłon gumowych (w przekładni, w listwie), przewodów ciśnieniowych (w układach wspomagania hydro i elektrohydraulicznego). W przypadku wspomagania elektrycznego, przeprowadza się również diagnostykę komputerową.
Naprawa układu kierowniczego w serwisach Kanclerz przebiega szybko, albowiem po kompleksowej diagnostyce mechanicy doskonale wiedzą, jaką część należy wymienić. Doskonałe wyposażenie techniczne sprawia, że wszystkie naprawy są wykonywane w możliwie najkrótszym czasie.
Serwis układu kierowniczego warto przeprowadzać przed dalekimi wyjazdami, a także raz w roku, w celu sprawdzenia, czy wszystko działa we właściwy sposób.