W 1963 roku wydarzyło się wiele: Prezydent USA John F. Kennedy odwiedził Zachodni Berlin i wypowiedział słynne słowa "Ich bin ein Berliner" (Jestem berlińczykiem). Niemiecki kanclerz Adenauer zrezygnował ze stanowiska w ówczesnej stolicy Bonn w wieku 87 lat; jego następcą został Ludwig Erhard - ojciec niemieckiego "cudu gospodarczego". Wśród młodego pokolenia "The Beatles" świętowali swój przełom i podbijali listy przebojów.
W branży motoryzacyjnej również wiele się działo. Wiosną 1963 roku Opel przedstawił nowego model samochodu: Opel Rekord - "Samochód bezkompromisowego postępu", jak określiła go wtedy broszura sprzedażowa. Dzięki połączeniu wyrazistych linii nadwozia i wzorowego wykorzystania przestrzeni, nowy model klasy średniej zainspirował opinię publiczną, podobnie jak najnowsza generacja Astry, która robi to dzisiaj. Jest bardziej wyraźna, śmielsza i bardziej skupiona niż kiedykolwiek wcześniej, a po raz pierwszy zelektryfikowana. Astra pokazuje podejście Opla do przyszłości z zerowymi emisjami lokalnymi i innowacyjnymi technologiami.
W 1953 roku powstał Opel (Olympia) Rekord
60 lat temu Opel zaprezentował ten model, jednakże historia nazwy jest bardziej skomplikowana i sięga jeszcze dalej. W 1953 roku pojawił się Opel Olympia Rekord - pierwszy w pełni nowy projekt Opla od czasu wznowienia produkcji pojazdów w 1946 roku. W 1957 roku model Olympia Rekord otrzymał oznaczenie P1, a od 1960 roku Opel zrezygnował z nazwy Olympia. Nowy model, Rekord P2, otrzymał numeryczne uzupełnienie "2", mimo że szyba przednia już nie miała takiej wyraźnej krzywizny jak jego poprzednik. W 1963 roku Opel wprowadził na rynek nowy pojazd średniej wielkości, a tym samym narodził się Rekord A.
Opel Rekord A od samego początku przyciągał uwagę swoim prostym, gładkim designem. Materiały reklamowe sprzed lat informowały: "Kierowcy szczególnie chwalili gładkie, proste nadwozie i dużą ilość przestrzeni. Dzięki swojemu komfortowi wnętrza i własciwością jezdnym ten najnowszy debiutant z Rüsselsheim dociera do obszaru, który jeszcze 10 lat temu był zarezerwowany dla Kapitän. Przewyższa nawet jego wnętrze, ale zużywa o 20 procent mniej paliwa."
Charakterystyczne krzywe amerykańskie uległy na Rekordzie A spłaszczeniu na rzecz gładkich powierzchni. Reflektory nie znajdują się już nad kratką chłodnicy, ale flankują ją z obu stron na wysokości, dzięki czemu twarz pojazdu tworzy jednolitą całość - niemal jak protoplasta dzisiejszej marki Opel Vizor, który zainspirowany był modelem Opel Manta. Boki i tył także imponują swoją prostotą. Zbyteczne paski lub aplikacje chromowe nie są już popularne - nowy model skupia się na istotnych elementach.
Aby zapewnić kierowcy i pasażerom jak najwięcej miejsca, Rekord A zachował podobne wymiary zewnętrzne jak jego poprzednik, mierząc odpowiednio 4 512 x 1 696 x 1 465 milimetrów długości, szerokości i wysokości. Jednak wnętrze samochodu zostało znacznie powiększone dzięki zaawansowanym metodom rozwoju, co doprowadziło do poprawy komfortu i praktyczności. Powiększono również wariant kombi, zapewniając ponad dwa metry sześcienne objętości ładunkowej.
Pasażerowie siedzący z tyłu korzystają poszerzenia rozstawu osi do 2 639 milimetrów, co pozwala na uzyskanie większej przestrzeni na nogi. Elegancki design pochylonej przedniej i tylnej szyby wzmacnia długi i elegancki wygląd Rekorda A.
Jednocześnie w trakcie projektowania, priorytetem było bezpieczeństwo i wrażenia z jazdy. Sztywność skrętna nadwozia została zwiększona o około 30 procent, a Rekord A został wyposażony w dwuramienną, bezpieczną kierownicę, przednie hamulce tarczowe i dwuobwodowy układ hamulcowy. Nowy system ogrzewania i wentylacji zwiększa komfort i bezpieczeństwo, a dysze zostały strategicznie umieszczone w rogach tablicy rozdzielczej, aby zapobiec zaparowaniu.
Opel Rekord A był dostępny w różnych wersjach, aby zaspokoić różne preferencje i potrzeby klientów. Oferowany był jako model średniej wielkości z ceną wyjściową 6 830 DM i można go było nabyć jako dwu- lub czterodrzwiowy sedan z luksusowymi elementami wyposażenia lub bez nich, sportowe coupe, praktyczny wariant kombi o nazwie Rekord Caravan lub trzydrzwiowy samochód dostawczy.
Model występował w gamie 28 kolorów, w tym 13 jednokolorowych i 15 dwukolorowych. Wyposażenie standardowe obejmowało ogrzewanie, wycieraczki przedniej szyby, centralny zamek, siedzenia i obicia sufitowe obite imitacją skóry oraz osłonę koła zapasowego z tyłu dla modelu kombi. Samochód był napędzany rzędowym silnikiem czterocylindrowym o pojemności 1,5 litra lub 1,7 litra i mocy odpowiednio 40 kW/55 KM i 44 kW/60 KM, natomiast wprowadzona w 1964 roku wersja Rekord "6" miała 2,6-litrowy rzędowy silnik sześciocylindrowy wytwarzający 74 kW/100 KM i mogła osiągnąć prędkość maksymalną ponad 170 km/h. Następcą Rekorda A została kolejna generacja Rekorda, po wyprodukowaniu ostatniego modelu jesienią 1965 roku.
Najnowsza generacja, zelektryfikowany Opel Astra
Obecnie najlepiej sprzedający się samochód kompaktowy, Opel Astra, reprezentuje osiągi i emocjonalny design, a jego najnowsza generacja jest po raz pierwszy zelektryfikowana, dostępna jako model pięciodrzwiowy oraz w wersji kombi - Astra Sports Tourer. Jednocześnie Astra i Astra Sports Tourer, o długości odpowiednio 4,37 i 4,64 metra, odzwierciedlają wymiary dawnego Rekorda A. Jako hybryda typu plug-in, zdobywca "Złotej Kierownicy 2022" oferuje lokalnie bezemisyjną i odpowiedzialną przyjemność z jazdy. Najnowsze wersje Astry to dynamiczna submarka Opla GSe (skrót od "Grand Sport electric"). Dzięki łącznej mocy systemowej 165 kW/225 KM i maksymalnemu momentowi obrotowemu 360 Nm, Astra GSe wyznacza standardy w swojej klasie (zużycie paliwa według WLTP: 1,2-1,1 l/100 km, emisja CO2 26-25 g/km; każda kombinacja). A dzięki akumulatorowi litowo-jonowemu o pojemności 12,4 kWh, Astra może przejechać lokalnie do 64 kilometrów bez emisji spalin według WLTP3 (EAER City według WLTP: 69-73 km).
Ponadto, obecna generacja Astry interpretuje silne dziedzictwo marki w innowacyjny i inspirujący sposób: z czystymi, ekscytującymi liniami bez zbędnych ozdobników i charakterystyczną twarzą Opel Vizor inspirowaną Mantą A. Astra jest również wysoce praktyczna. Jako sportowy, elegancki Sports Tourer oferuje przestrzeń ładunkową o pojemności do 1 634 litrów; nawet hybryda plug-in ma jeszcze miejsce do 1 553 litrów z akumulatorami zamontowanymi pod podwoziem.
Gwarantowany jest również wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu: Astra oferuje liczne najnowocześniejsze technologie, począwszy od adaptacyjnych, nieoślepiających reflektorów Intelli-Lux LED® Pixel z łącznie 168 elementami LED, poprzez system Intelli-Drive 1.0 łączący wiele systemów wspomagających kierowcę, aż po w pełni cyfrowy, intuicyjnie obsługiwany Pure Panel Cockpit. Zgodnie z credo marki, Opel nadal wprowadza innowacje z wyższych segmentów pojazdów i czyni je dostępnymi dla każdego.