Stwierdzenie, że silnik samochodowy jest sercem i jednym z najważniejszych elementów pojazdu z pewnością nikogo nie zaskoczy. Z tego względu awaria jednostki napędowej może być bardzo kosztowna. Bardzo częstym powodem uszkodzenia silnika jest zerwanie paska rozrządu. Jak o niego zadbać i uniknąć zbędnych i drogich napraw? W poniższym artykule postaramy się wyjaśnić, za co odpowiada pasek rozrządu i w jakich sytuacjach należy go wymienić.
Jaką funkcję pełni pasek rozrządu?
Za płynną pracę silnika samochodowego odpowiada między innymi prawidłowo zamontowany i napięty pasek rozrządu. Element ten synchronizuje pracę wałka rozrządu i wału korbowego, który go napędza. Ważne jest, aby oba wały pracowały synchronicznie, w celu utrzymania prawidłowego działanie zaworów i tłoków. Pasek rozrządu sprawia, że zawory ssące i wydechowe otwierają się i zamykają we właściwym czasie. W przypadku nieprawidłowości, osiągi silnika spadają, a zużycie paliwa wzrasta.
Dlaczego pęknięcie paska rozrządu powoduje poważne uszkodzenie silnika?
Zerwanie paska zębatego spowoduje, że, wałek rozrządu się zatrzyma. W konsekwencji tego zawór wydechowy i zawór wlotowy są otwarte na jednym z cylindrów. Może to doprowadzić do zniszczenia wału korbowego i wałków rozrządu. Naprawa takiego silnika może być bardzo trudna.
Nieprawidłowy montaż paska ma podobne negatywne konsekwencje. Jeśli napięcie jest niewystarczające, istnieje ryzyko przesunięcia paska. Dlatego pasek zębaty powinien mieć zawsze odpowiednie napięcie, nie za luźny i nie za ciasny. Jeśli pasek zębaty jest zbyt ciasny, wszystkie łożyska są obciążone i pasek może się rozerwać.
Napięcie paska rozrządu jest regularnie sprawdzane podczas przeglądów pojazdu w naszych serwisach. Jeśli napięcie jest nieprawidłowe może, to powodować przedwczesne jego zużycie lub uszkodzenie układów silnika. Jeżeli pasek rozrządu nie jest wymieniany w określonym odstępie czasu, staje się kruchy i może pękać. Ponadto zaniedbana konserwacja może spowodować unieważnienie gwarancji i roszczeń gwarancyjnych producenta samochodu.
Kiedy należy wymienić pasek rozrządu w Oplu?
Opel dokładnie określa, kiedy należy wymienić pasek zębaty. W zależności od modelu samochodu, silnika i warunków pracy, dzisiaj stosuje się stałe terminy przeglądów lub okresy wymiany rozrządu. Dokładne informacje na temat częstotliwości przeglądów i wymiany znajdziesz w książeczce serwisowej swojego samochodu. Przedziały dla starszych pojazdów wynoszą zwykle od 60 000 km do 120 000 km. W przypadku Opla Astry pasek rozrządu powinien być wymieniony po przejechaniu maksymalnie 150 000 km lub po 10 latach - w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Opel zaleca regularne przeglądy pasków rozrządu. Z reguły kontrola jest przeprowadzana w ramach badania technicznego auta, którą można przeprowadzić w serwisach Kanclerz.
Jak sprawdzić, kiedy pas był ostatnio zmieniany?
Informacje na temat przeprowadzonych zmian paska zębatego można zwykle znaleźć w książeczce serwisowej. Dodatkowo naklejka w komorze silnika może wskazywać ostatnią wymianę paska zębatego
Szczególnie przy zakupie używanego samochodu należy zapytać o przeprowadzone zmiany paska rozrządu. Jeśli nie zapytasz, możesz skończyć z uszkodzeniem silnika lub bardzo kosztowną naprawą. Zerwany pasek rozrządu i wszystkie jego konsekwencje zwykle nie są objęte gwarancją na samochód używany. W razie wątpliwości warsztat samochodowy może pomóc w ustaleniu, czy pasek lub inne elementy przekroczyły przebieg przy aktualnym przebiegu.
Wymiana paska rozrządu w serwisach Kanclerz
Wymiana paska rozrządu w samochodzie wymaga specjalistycznych narzędzi i doświadczenia zawodowego. Nie ma tu miejsca na błędy. Nieprawidłowo zamontowany pasek zębaty może spowodować poważne uszkodzenia, a nawet całkowite zniszczenie silnika. Z tego względu warto skorzystać z usług specjalistów, którzy wykonają tę czynność prawidłowo Jeżeli chcesz mieć pewność dobrze wykonanej pracy i bezawaryjnej jazdy, umów wymianę rozrządu w serwisach Kanclerz.