Jak dbać o samochód elektryczny zimą?

Opublikowano: 31 grudnia 2023

Stale zwiększa się liczba kierowców, którzy zastąpili auto z silnikiem benzynowym i diesla na pojazd z napędem elektrycznym. Zima to najtrudniejszy okres dla każdego samochodu i kierowcy. Nic zatem dziwnego, że samochód elektryczny również potrzebuje odpowiedniej troski, aby mógł działać prawidłowo. Jak zadbać o pojazd z napędem elektrycznym w trakcie zimy?

W autoryzowanych salonach sprzedaży Kanclerz na kierowców czekają nowoczesne samochody elektryczne, takie jak Opel Mokka-e, Peugeot e-208, Peugeot e-Traveller, czy też Peugeot e-2008. Pojazdy elektryczne mają mnóstwo zalet i mnóstwo przewag nad autami spalinowymi. Jednak trzeba o nie odpowiednio zadbać przed rozpoczęciem zimy. Na szczęście – nie jest to trudne. 

Jak przygotować samochód elektryczny do zimy? Podstawowe czynności 

Samochód elektryczny, tak samo, jak jego spalinowy odpowiednik, potrzebuje zimowego płynu do spryskiwaczy. Warto wymienić płyn do spryskiwaczy już pod koniec listopada. Można stopniowo dolewać płyn zimowy do płynu letniego, znajdującego się w zbiorniczku. 

W samochodzie elektrycznym trzeba również zamontować opony zimowe. Chyba że kierowca korzysta z opon całorocznych. W drugim przypadku, przed rozpoczęciem zimy warto wybrać się do serwisu na wyważenie kół, zamienić opony miejscami (rotowanie zgodnie z zaleceniami producenta auta), a także zlecić wymianę wentyli. 

Przed zimą warto sprawdzić stan wycieraczek (piór wycieraczek), ponieważ w trakcie zimy będą one ciężko pracować. Warto również zaopatrzyć się w odmrażacz do szyb w sprayu i wysokiej jakości skrobaczkę, która ułatwi i przyspieszy odśnieżanie. 

Co ważne, właściciel auta elektrycznego powinien pomyśleć również o stanie standardowego akumulatora rozruchowego 12 V. Tak, każdy samochód elektryczny ma taki akumulator. Podtrzymuje on zasilanie po wyłączeniu głównego źródła energii, jakim jest bateria litowo-jonowa. Służy też do startu elektroniki.

Przed zimą warto sprawdzić stan akumulatora za pomocą prostego miernika w warsztacie. Warto też pamiętać, aby chronić akumulator przed głębokim rozładowaniem, które jest dla niego wyrokiem śmierci. 

Jak dbać o baterię litowo-jonową i zasięg w samochodzie elektrycznym w trakcie zimy?

Akumulator litowo-jonowy, główne źródło zasilania dla samochodu elektrycznego może tracić pojemność w trakcie zimy. Jeśli pojazd nie będzie używany przez okres dwóch tygodni (w tym czasie kierowca nie będzie jeździć ani ładować baterii), a temperatura zewnętrzna będzie dochodzić do -15 st. C, to naładowanie baterii po tym czasie może być niemożliwe. 

Ogniwa litowo-jonowe, tak samo, jak standardowy akumulator 12V, wykorzystują w trakcie pracy elektrolit. W bardzo niskich temperaturach elektrolit gęstnieje, przez co częściowo traci możliwość przechowywania energii. 

Kierowca auta elektrycznego musi uważnie obserwować wskazania komputera pokładowego, który na bieżąco przelicza zasięg pojazdu. Komputer uwzględnia również temperaturę otoczenia. Kierowca musi pamiętać o tym, że w trakcie zimy planowanie długiej trasy może wymagać pewnych zmian, z uwzględnieniem ładowania pojazdu. 

O ile może spaść zasięg auta w trakcie zimy, przy niskich temperaturach?

  • W temperaturze 0 stopni trzeba założyć, że spadek wyniesie ok. 20 procent pojemności akumulatora, co przełoży się też na zasięg auta niższy o ok. 20 procent. 
  • Przy bardzo silnym mrozie, dochodzącym do – 20 st. Celsjusza, pojemność baterii i zasięg auta mogą spaść o ok. 30 procent. 

Jeśli możesz, przechowuj auto elektryczne w garażu, najlepiej ogrzewanym. Np. garażu na parterze wielopiętrowego budynku. Wtedy Twoje auto nie będzie narażone na spadki zasięgu i zamarzanie szyb. Jeśli nie masz garażu, korzystaj z pokrowca, najlepiej ocieplanego. Taki pokrowiec skutecznie zabezpieczy szyby Twojego auta przed lodem, a także minimalnie ochroni pojazd przed mrozem. 
W trakcie zimy korzystaj również częściej z podgrzewania foteli i kierownicy. Będzie to komfortowe, a równocześnie bardziej ekonomiczne w stosunku do uruchomienia klimatyzacji we wnętrzu kabiny auta. 

Jazda testowa Wizyta w serwisie Newsletter Kontakt