Rozładowany akumulator latem? Jak najbardziej! To się dość często zdarza, choć wydaje się, że do rozładowania akumulatora samochodowego może dojść tylko w trakcie mrozów. Nie. W trakcie gorącego lata akumulator samochodowy narażony jest na przyspieszone rozładowanie. Jak chronić akumulator w trakcie letnich upałów?
Akumulator samochodowy (akumulator rozruchowy 12V) to jedna z najważniejszych części układu elektrycznego. Akumulator samochodowy to jedyne źródło zasilania instalacji elektrycznej samochodu, kiedy nie pracuje silnik auta.
Warto pamiętać, że standardowy akumulator rozruchowy 12V montuje się także w samochodach z napędem elektrycznym i hybrydowym (spalinowo – elektrycznym). I także w nich może dojść do rozładowania akumulatora samochodowego podczas upału.
A co będzie tego konsekwencją?
Dlaczego warto chronić akumulator samochodowy przed rozładowaniem w trakcie upału?
Co się stanie, jeśli dojdzie do rozładowania akumulatora samochodowego?
- Nie będzie można uruchomić silnika – akumulator musi zapewnić odpowiednią ilość prądu dla rozrusznika silnika, a także dla pozostałych podzespołów, umożliwiających pracę jednostki napędowej (elektrycznej pompy paliwa, sterowników, czujników, układu zapłonowego w silnikach benzynowych i układu wspomagania rozruchu ze świecami żarowymi w silnikach diesla). Nie uda się też uruchomić auta hybrydowego i elektrycznego. W aucie elektrycznym akumulator rozruchowy służy do startu elektroniki.
- W przypadku głębokiego rozładowania (do zera pojemności) nie uda się też otworzyć samochodu – albowiem nie będzie działać centralny zamek. Taka sytuacja jest dla wielu kierowców bardzo stresująca. Dlaczego? Bo przez lata przyzwyczaili się do otwierania auta za pomocą centralnego zamka. Mogą w ogóle nie wiedzieć, jak należy otworzyć samochód za pomocą kluczyka metalowego (grota), jaki jest schowany w kluczyku elektronicznym. Może się też okazać (zwłaszcza w starszych autach), że standardowy bębenek zamka w ogóle nie działa, bo przez lata nie był smarowany. I wtedy trzeba wzywać lawetę.
- W wielu autach premium nie ma możliwości samodzielnej wymiany i samodzielnego doładowania akumulatora, jeśli ten ulegnie całkowitemu rozładowaniu. Jest to zazwyczaj możliwe w samochodach, które mają dodatkowy akumulator (pod siedzeniem) do podtrzymania zasilania dla elektroniki. W takiej sytuacji też trzeba wezwać lawetę.
- Głębokie rozładowanie to koniec technicznego życia akumulatora samochodowego. Wiele akumulatorów po głębokim rozładowaniu może nie przyjmować prądu ładowania. Taki, który przyjmuje, zapewnia jedynie 20 – 30 procent początkowej pojemności.
Dlaczego akumulator samochodowy rozładowuje się w trakcie upałów?
Kierowcy przywykli do tego, że akumulatory samochodowe rozładowują się głównie zimą, na skutek działania mrozu. Dlaczego dochodzi do rozładowania akumulatora samochodowego w trakcie lata? Jest to wynik wysokich temperatur zewnętrznych, które powodują wielokrotne przyspieszenie naturalnego procesu samorozładowywania akumulatora.
W temperaturze powietrza do 20 st. Celsjusza, naładowany do pełna akumulator powinien wytrzymać do półtora tygodnia w nieużywanym aucie i być nadal w stanie zapewnić prąd do uruchomienia silnika. Jeśli samochód jest wystawiony na bezpośrednie działanie silnych promieni słonecznych, to temperatura pod maską może osiągnąć nawet 70 st. Celsjusza. W takich warunkach pojemność akumulatora zmniejsza się wielokrotnie szybciej.
Jeśli kierowca jeździ tylko na krótkich trasach – akumulator może nie być naładowany do pełna. A to znów przyspiesza niebezpieczeństwo rozładowania akumulatora do zera.
Jeśli auto ma duży pobór prądu na postoju (przez autoalarm, rozbudowaną elektronikę, niefabryczny system audio i niefabryczne multimedia), proces samorozładowania znów przyspiesza.
Jak chronić akumulator rozruchowy przed rozładowaniem w trakcie upałów?
Jeśli auto nie jest eksploatowane często i na dłuższych trasach - warto co pewien czas doładować akumulator do pełna, korzystając z prostownika albo ładowarki mikroprocesorowej. To znacząco przedłuża jego życie.
Warto unikać stawiania pojazdu na pełnym słońcu. Dobrym pomysłem jest parkowanie pod wiatą albo w cieniu. Ostre promienie słońca niszczą nie tylko akumulator. Są one również powodem przyspieszonego uszkodzenia lakieru, wysychania wycieraczek, a także blaknięcia tworzyw i tkanin wewnątrz pojazdu.
Nagrzany, metalowy garaż również nie jest dobrym miejscem do parkowania samochodu.
Jeśli auto ma nie być eksploatowane przez dłuższy czas – warto wymontować akumulator (jeśli to możliwe).
W przypadku samochodów eksploatowanych na krótkich trasach warto rozważyć zamontowanie akumulatora, wykonanego w nowszej technologii, np. Ca-Ca, albo EFB.
A przede wszystkim – warto skontrolować stan akumulatora w pojeździe, aby uniknąć niemiłych niespodzianek. A jeśli akumulator jest zużyty – wymienić go na nowy akumulator dobrej jakości, idealnie dobrany, zgodnie z zaleceniami producenta auta.
Zapraszamy do serwisów Kanclerz – nasi specjaliści zbadają stan akumulatora i alternatora, sprawdzą wartość prądu spoczynkowego, a w razie potrzeby – zamontują nowy akumulator.