Pasy bezpieczeństwa w samochodach Opel – pionierskie zastosowanie od 50 lat!

Opublikowano: 16 sierpnia 2023

serwis-pasów-bezpieczeństwa-w-rudzie-śląskiej.jpg

Elektryzujący Opel Astra z rewolucyjnym silnikiem, inteligentnymi reflektorami Intelli-Lux LED® Pixel Light i innowacyjnymi funkcjami, takimi jak wyświetlacz head-up czy rozpoznawanie poleceń głosowych "Hey Opel". Jednak to nie wszystko, co kryje pierwszy zelektryfikowany Opel Astra. Inżynierowie skupili się także na poprawie bezpieczeństwa w mniej widocznych obszarach. Adaptacyjny ogranicznik siły naprężenia pasów bezpieczeństwa to nowa funkcja, która dba o jeszcze większe bezpieczeństwo. Działa on precyzyjnie, kontrolując siłę nacisku pasów podczas kolizji, minimalizując obrażenia i zapewniając ochronę kierowcy na najwyższym poziomie. To właśnie te innowacje czynią nową Astrę bezpiecznym wyborem.

Nowoczesny system bezpieczeństwa dostosowują się do warunków!

Wykorzystując zaawansowane sensory, adaptacyjny układ bezpieczeństwa analizuje siłę kolizji i dostosowuje napięcie pasów, aby zoptymalizować ochronę. Pomimo obecności wielu poduszek powietrznych i systemów wspomagających, fakt pozostaje niezmieniony: "Pasy bezpieczeństwa są nadal kluczowym elementem, który ratuje zdrowie i życie w samochodzie" - zaznaczył Peter Schüßler, dyrektor działu pasywnych systemów bezpieczeństwa w Opel Rüsselsheim. Jedna z najważniejszych innowacji bezpieczeństwa obchodzi właśnie swoje jubileuszowe pięćdziesięciolecie. Już 50 lat temu, w 1973 roku, Opel wprowadził jako standardowe wyposażenie we wszystkich modelach wygodne w obsłudze trzypunktowe pasy bezpieczeństwa - a to aż trzy lata przed wprowadzeniem w Niemczech obowiązku ich noszenia. W ciągu ostatnich pięciu dekad wiele się wydarzyło: Przeciętnie w każdym samochodzie marki Opel zamontowano 15 metrów pasów bezpieczeństwa. W sumie przez te pięćdziesiąt lat, długość taśmy pasów użytej w samochodach Opel wyniosła około 750 milionów metrów - co odpowiada 18-krotnemu objechaniu równika Ziemi.

Historia rewolucji bezpieczeństwa

Już w latach 60. inżynierowie Opla przeprowadzali badania nad pasami bezpieczeństwa jako kluczowym systemem ochrony zdrowia i życia w pojazdach. Od kwietnia 1968 roku można było zamawiać modele Opel, takie jak Kadett, Admiral i Diplomat, z przednimi pasami bezpieczeństwa. Klasyczne dwudrzwiowe coupe, Opel Manta A, wyposażone w podobny system, zadebiutowało w październiku 1970 roku. Bezpieczeństwo na drodze było priorytetem również w modelach sportowych, w tym Kadett B Rallye od 1967 roku oraz Commodore A GS rok później.

W tym samym czasie Opel aktywnie promował akceptację pasów bezpieczeństwa, nawet przed wprowadzeniem obowiązku ich noszenia, odgrywając pionierską rolę. W 1969 roku inżynierowie Opla przedstawili mediom wyniki swoich badań nad wypadkami w Centrum Testowym Dudenhofen. Główne wnioski były klarowne: ponad połowa ofiar wypadków mogłaby przetrwać, gdyby korzystała z pasów bezpieczeństwa. W początkach 1972 roku kierownictwo Opla wysłało list do wszystkich pracowników, zachęcając ich do korzystania z pasów bezpieczeństwa i oferując atrakcyjne zniżki na te dodatkowe wyposażenia. To wyjątkowe zachęty okazały się niezwykle popularne, a w krótkim czasie sprzedano 12 000 zestawów pasów bezpieczeństwa.

pasy-bezpieczeństwa-w-samochodach-opel-peugeot-citroen.jpg

W 1986 roku Opel Omega zapoczątkował nową erę, stając się pierwszym na świecie samochodem z regulacją wysokości pasów bezpieczeństwa na przednich i tylnych fotelach jako standardowe wyposażenie. W 1991 roku Opel wprowadził napinacze pasów do modelu Astra F, a następnie wyposażył go w pełnowymiarową poduszkę powietrzną i aktywne systemy ochrony, w tym system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania oraz elektroniczny system stabilizacji toru jazdy. Poduszki powietrzne znacząco zredukowały ryzyko obrażeń, jednakże skuteczność ich działania wymaga zapięcia pasów przez kierowcę i pasażerów. Te systemy działają w tandemie - jeden utrzymuje ciało w miejscu podczas zderzenia, a drugi tłumi siłę uderzenia. Pas bezpieczeństwa absorbuje około dwóch trzecich energii wytworzonej podczas kolizji. Ograniczniki siły napięcia pasów, wprowadzone w 2000 roku, miały na celu minimalizację szczytowych obciążeń. Inne udoskonalenia skupiły się na zwiększeniu komfortu - dobrym przykładem jest elektryczny podajnik pasów bezpieczeństwa w kabriolecie.

Adaptacyjny mechanizm kontroli siły napięcia pasów, obecnie stosowany w Opel Astra Electric, został daleko usprawniony poprzez zaawansowany "system zapobiegający blokowaniu pasów". Eksperci wyjaśniają, że "elektronicznie regulowana siła nacisku pasa jest precyzyjnie dostosowywana podczas zderzenia". W celu dokładnego pomiaru obciążenia biomechanicznego na klatce piersiowej, w manekinie testowym THOR zastosowano cztery czujniki. W poprzednich wersjach testowych możliwe były jedynie pojedyncze pomiary. Ten skok w czułości stał się możliwy dzięki nowej generacji manekinów do testów zderzeniowych, które zadebiutowały na rynku w 2020 roku.

Nowe wyzwania w kontekście automatyzacji jazdy

Przykładowo, począwszy od 2026 roku, testy oceny ochrony konsumentów uwzględniające osoby starsze będą brały pod uwagę delikatniejszą strukturę kości. Zespół z Rüsselsheim ma również wzgląd na bardziej odległą przyszłość: zautomatyzowana jazda przyniesie wiele zmian. Przede wszystkim dlatego, że pasażerowie pojazdów nie będą już koniecznie siedzieć zwróceni w kierunku jazdy; mogą mieć wzajemnie twarze, a niektórzy nawet leżeć. Pasy bezpieczeństwa mogą być w pełni zintegrowane z siedzeniami. „Obecnie skoncentrowani jesteśmy na badaniu, jak te zmiany wpłyną na systemy bezpieczeństwa”, objaśnia Peter Schüßler. Dzięki automatyzacji jazdy długoletni sukces pasów bezpieczeństwa, trwający już pięć dekad, wejdzie w nową erę, rewolucyjnie zmieniając zasady ochrony życia.

Tagi

Jazda testowa Wizyta w serwisie Newsletter Kontakt