Kadett i Astra to dwie nazwy będące synonimami prawie dziewięciu dekad sukcesów w historii kompaktowego Opla. Od samego początku wnosiły liczne innowacje do tego segmentu, dzięki czemu indywidualna mobilność stała się dostępna dla wielu osób. W jubileuszowym roku, w którym przypada „125 rocznica produkcji samochodów Opel”, ta specjalna generacja Kadetta obchodzi swoje wyjątkowe urodziny: Opel Kadett E kończy 40 lat. Jesienią 1984 roku inżynierowie Opla osiągnęli naprawdę duży sukces. Zbudowana w oparciu o parametry techniczne swojego poprzednika, ale wyposażona w całkowicie nowe nadwozie typu hatchback, piąta generacja Kadetta doskonale się rozwijała. Podstawą jej sukcesu była atrakcyjna stylistyka, a także finezja techniczna i różnorodność wersji. Jednocześnie był to ostatni model klasy kompaktowej Opla noszący tabliczkę znamionową Kadett. Następca nosił już nazwę „Astra” i konsekwentnie kontynuował sukces w klasie kompaktowej. Pierwsza zelektryfikowana generacja Opla Astry pokazuje, co oznacza dziś nowoczesna i odpowiedzialna przyjemność z jazdy. Obecny Opel Astra, z różnymi napędami hybrydowymi i wydajnymi silnikami spalinowymi, a także w pełni elektryczną Astrą Electric, jest ekscytujący, wydajny i, w zależności od wariantu, lokalnie bezemisyjny.
Jesień 1984 roku: premiera piątej generacji odnoszącego sukcesy Opla Kadetta
Historia rozwoju piątej generacji modelu Kadett rozpoczęła się w 1979 roku. Gdy tylko na rynku pojawił się Opel Kadett D, pierwszy model Opla z napędem na przednie koła, zaczęto zbierać pomysły na potencjalnego następcę. W dziale rozwoju produktu i konstrukcji w Rüsselsheim wielu inżynierów, techników i projektantów zaangażowanych zostało w projekt „Kadett E”. W ciągu pięciu lat na rozwój Opla Kadetta E przeznaczono 1,5 miliarda marek niemieckich. Zanim prototypy były gotowe do produkcji seryjnej, przejechały łącznie około 6,5 miliona kilometrów, zarówno w ośrodkach testowych, jak i na torach wyścigowych, w ekstremalnych warunkach klimatycznych w Europie Północnej i w pustynnych regionach USA. Po zakończeniu prowadzonych na szeroką skalę testów pojawił się Kadett E (znów z napędem na przednie koła), który został wprowadzony na rynek jesienią 1984 roku. Wkrótce potem pojawił się w salonach dealerskich w niemającej sobie równych liczbie wariantów. Ale to nie jedyny powód, dla którego piąta generacja Kadetta stała się bestsellerem w bardzo krótkim czasie.
Wybór odpowiedni do każdego zadania
Od samego początku sprzedaży Kadett najnowszej generacji był dostępny jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz jako trzy- i pięciodrzwiowe kombi z wiodącą w swojej klasie przestrzenią ładunkową wynoszącą do 1520 litrów. Zaledwie rok później do gamy dołączył czterodrzwiowy wariant notchback. Od 1987 roku fani samochodów terenowych mogli cieszyć się Kadettem E: za projekt nowego kabrioletu Kadett odpowiadał nie kto inny, jak włoski projektant Nuccio Bertone. W ścisłej współpracy z zespołem projektantów z Rüsselsheim, w fabryce w północnych Włoszech powstał elegancki „Kadett topless”. Oferował on bogate wyposażenie standardowe, od sportowych foteli dla kierowcy i pasażera z przodu po pojedyncze składane siedzenia tylne i przyciemniane szyby.
Producent podkreśla fakt, że Opel nie tylko chce przyciągnąć klientów Kadettem, ale także oferuje odpowiedni model klientom biznesowym w wariancie Opel Kadett Combo.
Ten kompaktowy van ze specjalnie zaprojektowaną tylną osią i tylnymi drzwiami otwieranymi pod kątem 180 stopni może przewozić do 635 kilogramów ładunku, a pojemność jego bagażnika wynosi 2,4 metra sześciennego.
Jednak najbardziej sportową, najmocniejszą i – obok kabrioletu Bertone – prawdopodobnie najbardziej ekscytującą wersją Kadetta jest Kadett GSi. Podczas gdy wersja produkcyjna początkowo była wyposażona w silnik o pojemności 1,8 litra i mocy 85 kW (115 KM), GSi trafił na tor niedługo potem jako samochód turystyczny Grupy A o mocy 125 kW (170 KM), który przyspieszał od 0 do 100 km/h w niecałe siedem sekund. Jako model wyścigowy, Opel Kadett GSi 16V o mocy 184 kW (250 KM) świętował swoje pierwsze zwycięstwo na początku Międzynarodowych Mistrzostw Niemiec Samochodów Turystycznych w 1988 roku. Rok później Austriacy Josef Haider/Ferdinand Hinterleitner zostali rajdowymi mistrzami Niemiec za kierownicą Opla Kadetta GSi 16V. W tym samym roku oficjalny zespół Opla wystartował w Mistrzostwach Niemiec Samochodów Turystycznych, wystawiając Kadetta piątej generacji.
Seryjny zwycięzca: „Złota Kierownica” i mistrz świata aerodynamiki
Podczas opracowywania Kadetta E inżynierowie i projektanci zwrócili uwagę na najważniejsze mocne strony Opla, niezależnie od wariantu nadwozia: emocjonalny design i skuteczność w codziennym użytkowaniu w połączeniu z maksymalnymi osiągami, a wszystko to w przystępnej cenie dla szerokiego grona klientów. Ta strategia zaowocowała licznymi nagrodami dla piątej generacji bestsellera klasy kompaktowej. Oprócz „Złotej Kierownicy 1984”, Kadett E zdobył również tytuł „Europejskiego Samochodu Roku 1985”.
W 1984 roku, Opel Kadett ustanowił również rekord pod względem aerodynamiki. Inżynierowie Opla spędzili 1.200 godzin w tunelach aerodynamicznych, aby określić najlepszy kształt aerodynamiczny, ale efekt końcowy był godny ich wysiłków: współczynnik oporu powietrza Opla Kadetta E wynosił 0,32. Sportowy GSi, ze współczynnikiem oporu powietrza 0,30 i powierzchnią czołową 0,57 metra kwadratowego był wówczas najbardziej opływowym sedanem na świecie. Inżynierowie Opla osiągnęli te wartości między innymi dzięki spójnemu nadwoziu w kształcie klina, smukłej sylwetce samochodu zaprojektowanej na kształt łzy, gładkim powierzchniom okien i innym specjalnym rozwiązaniom, takim jak elastyczne uszczelnienia połączeń nadwozia. Ówczesny dyrektor ds. rozwoju produktu, Fritz W. Lohr powiedział: „W ciągu około 1200 godzin spędzonych w tunelu aerodynamicznym nasi inżynierowie i mechanicy osiągnęli dla nowego Opla Kadetta jakość aerodynamiczną, której nie osiągnięto nigdy dotąd w tej klasie”. Podczas fazy rozwoju nowego Opla Kadetta niektórzy z naszych starszych inżynierów byli często nieobecni przez wiele godzin w ciągu dnia. Ich wyjaśnienie brzmiało zwykle: „Przepraszam, właśnie testowałem GSi...”.
Jednocześnie prace rozwojowe postępowały nieprzerwanie. W 1989 roku, marka Opel wprowadziła na rynek odświeżonego Kadetta E, a w 1991 roku w całej Europie pojawił się Opel Astra.
Opel Astra w wersji zelektryfikowanej: nowoczesna radość z jazdy połączona z odpowiedzialnością
Pomimo zmiany nazwy z Kadett na Astra, Opel zachował sposób liczenia generacji w klasie kompaktowej, dlatego najnowsza generacja nosi nazwę Astra L. Wraz z nowym modelem marka, od 2021 roku, dumnie kontynuuje swoją pełną sukcesów historię w klasie kompaktowej. Obecna generacja Opla Astry jest trzecią z rzędu, która zdobyła prestiżową „Złotą Kierownicę”. Nic w tym dziwnego, ponieważ Opel Astra i Astra Sports Tourer wyróżniają się odważną i przejrzystą stylistyką, od charakterystycznego panelu przedniego Opel Vizor stanowiącego nową „twarz” Opla na zewnątrz po w pełni cyfrowy kokpit Pure Panel w środku. Dostępne są również najnowocześniejsze technologie, do których należą m.in. adaptacyjne, nieoślepiające reflektory pikselowe Intelli-Lux Pixel, które sprawiają, że jazda jest przyjemniejsza i bezpieczniejsza. I co równie ważne, Opel Astra obecnej generacji jest po raz pierwszy dostępny w wersji zelektryfikowanej jako mocna i dynamiczna hybryda plug-in z technologią 48 V, a także w wersji w pełni elektrycznej Opel Astra Electric i Astra Sports Tourer Electric. Silnik elektryczny zapewnia moc 115 kW (156 KM) i potężny moment obrotowy 270 Nm, oba dostępne od pierwszego naciśnięcia pedału przyspieszenia, zapewniając szybki start i świetne przyspieszenie. Opel Astra Electric i Astra Sports Tourer Electric oferują odpowiednio zasięg do 418 lub 413 kilometrów (WLTP1) lokalnie bezemisyjnej jazdy, pokazując, jak wygląda dziś nowoczesna radość z jazdy połączona z odpowiedzialnością!
Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.
Kadett i Astra to dwie nazwy będące synonimami prawie dziewięciu dekad sukcesów w historii kompaktowego Opla. Od samego początku wnosiły liczne innowacje do tego segmentu, dzięki czemu indywidualna mobilność stała się dostępna dla wielu osób. W jubileuszowym roku, w którym przypada „125 rocznica produkcji samochodów Opel”, ta specjalna generacja Kadetta obchodzi swoje wyjątkowe urodziny: Opel Kadett E kończy 40 lat. Jesienią 1984 roku inżynierowie Opla osiągnęli naprawdę duży sukces. Zbudowana w oparciu o parametry techniczne swojego poprzednika, ale wyposażona w całkowicie nowe nadwozie typu hatchback, piąta generacja Kadetta doskonale się rozwijała. Podstawą jej sukcesu była atrakcyjna stylistyka, a także finezja techniczna i różnorodność wersji. Jednocześnie był to ostatni model klasy kompaktowej Opla noszący tabliczkę znamionową Kadett. Następca nosił już nazwę „Astra” i konsekwentnie kontynuował sukces w klasie kompaktowej. Pierwsza zelektryfikowana generacja Opla Astry pokazuje, co oznacza dziś nowoczesna i odpowiedzialna przyjemność z jazdy. Obecny Opel Astra, z różnymi napędami hybrydowymi i wydajnymi silnikami spalinowymi, a także w pełni elektryczną Astrą Electric, jest ekscytujący, wydajny i, w zależności od wariantu, lokalnie bezemisyjny.
Jesień 1984 roku: premiera piątej generacji odnoszącego sukcesy Opla Kadetta
Historia rozwoju piątej generacji modelu Kadett rozpoczęła się w 1979 roku. Gdy tylko na rynku pojawił się Opel Kadett D, pierwszy model Opla z napędem na przednie koła, zaczęto zbierać pomysły na potencjalnego następcę. W dziale rozwoju produktu i konstrukcji w Rüsselsheim wielu inżynierów, techników i projektantów zaangażowanych zostało w projekt „Kadett E”. W ciągu pięciu lat na rozwój Opla Kadetta E przeznaczono 1,5 miliarda marek niemieckich. Zanim prototypy były gotowe do produkcji seryjnej, przejechały łącznie około 6,5 miliona kilometrów, zarówno w ośrodkach testowych, jak i na torach wyścigowych, w ekstremalnych warunkach klimatycznych w Europie Północnej i w pustynnych regionach USA. Po zakończeniu prowadzonych na szeroką skalę testów pojawił się Kadett E (znów z napędem na przednie koła), który został wprowadzony na rynek jesienią 1984 roku. Wkrótce potem pojawił się w salonach dealerskich w niemającej sobie równych liczbie wariantów. Ale to nie jedyny powód, dla którego piąta generacja Kadetta stała się bestsellerem w bardzo krótkim czasie.
Wybór odpowiedni do każdego zadania
Od samego początku sprzedaży Kadett najnowszej generacji był dostępny jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz jako trzy- i pięciodrzwiowe kombi z wiodącą w swojej klasie przestrzenią ładunkową wynoszącą do 1520 litrów. Zaledwie rok później do gamy dołączył czterodrzwiowy wariant notchback. Od 1987 roku fani samochodów terenowych mogli cieszyć się Kadettem E: za projekt nowego kabrioletu Kadett odpowiadał nie kto inny, jak włoski projektant Nuccio Bertone. W ścisłej współpracy z zespołem projektantów z Rüsselsheim, w fabryce w północnych Włoszech powstał elegancki „Kadett topless”. Oferował on bogate wyposażenie standardowe, od sportowych foteli dla kierowcy i pasażera z przodu po pojedyncze składane siedzenia tylne i przyciemniane szyby.
Producent podkreśla fakt, że Opel nie tylko chce przyciągnąć klientów Kadettem, ale także oferuje odpowiedni model klientom biznesowym w wariancie Opel Kadett Combo.
Ten kompaktowy van ze specjalnie zaprojektowaną tylną osią i tylnymi drzwiami otwieranymi pod kątem 180 stopni może przewozić do 635 kilogramów ładunku, a pojemność jego bagażnika wynosi 2,4 metra sześciennego.
Jednak najbardziej sportową, najmocniejszą i – obok kabrioletu Bertone – prawdopodobnie najbardziej ekscytującą wersją Kadetta jest Kadett GSi. Podczas gdy wersja produkcyjna początkowo była wyposażona w silnik o pojemności 1,8 litra i mocy 85 kW (115 KM), GSi trafił na tor niedługo potem jako samochód turystyczny Grupy A o mocy 125 kW (170 KM), który przyspieszał od 0 do 100 km/h w niecałe siedem sekund. Jako model wyścigowy, Opel Kadett GSi 16V o mocy 184 kW (250 KM) świętował swoje pierwsze zwycięstwo na początku Międzynarodowych Mistrzostw Niemiec Samochodów Turystycznych w 1988 roku. Rok później Austriacy Josef Haider/Ferdinand Hinterleitner zostali rajdowymi mistrzami Niemiec za kierownicą Opla Kadetta GSi 16V. W tym samym roku oficjalny zespół Opla wystartował w Mistrzostwach Niemiec Samochodów Turystycznych, wystawiając Kadetta piątej generacji.
Seryjny zwycięzca: „Złota Kierownica” i mistrz świata aerodynamiki
Podczas opracowywania Kadetta E inżynierowie i projektanci zwrócili uwagę na najważniejsze mocne strony Opla, niezależnie od wariantu nadwozia: emocjonalny design i skuteczność w codziennym użytkowaniu w połączeniu z maksymalnymi osiągami, a wszystko to w przystępnej cenie dla szerokiego grona klientów. Ta strategia zaowocowała licznymi nagrodami dla piątej generacji bestsellera klasy kompaktowej. Oprócz „Złotej Kierownicy 1984”, Kadett E zdobył również tytuł „Europejskiego Samochodu Roku 1985”.
W 1984 roku, Opel Kadett ustanowił również rekord pod względem aerodynamiki. Inżynierowie Opla spędzili 1.200 godzin w tunelach aerodynamicznych, aby określić najlepszy kształt aerodynamiczny, ale efekt końcowy był godny ich wysiłków: współczynnik oporu powietrza Opla Kadetta E wynosił 0,32. Sportowy GSi, ze współczynnikiem oporu powietrza 0,30 i powierzchnią czołową 0,57 metra kwadratowego był wówczas najbardziej opływowym sedanem na świecie. Inżynierowie Opla osiągnęli te wartości między innymi dzięki spójnemu nadwoziu w kształcie klina, smukłej sylwetce samochodu zaprojektowanej na kształt łzy, gładkim powierzchniom okien i innym specjalnym rozwiązaniom, takim jak elastyczne uszczelnienia połączeń nadwozia. Ówczesny dyrektor ds. rozwoju produktu, Fritz W. Lohr powiedział: „W ciągu około 1200 godzin spędzonych w tunelu aerodynamicznym nasi inżynierowie i mechanicy osiągnęli dla nowego Opla Kadetta jakość aerodynamiczną, której nie osiągnięto nigdy dotąd w tej klasie”. Podczas fazy rozwoju nowego Opla Kadetta niektórzy z naszych starszych inżynierów byli często nieobecni przez wiele godzin w ciągu dnia. Ich wyjaśnienie brzmiało zwykle: „Przepraszam, właśnie testowałem GSi...”.
Jednocześnie prace rozwojowe postępowały nieprzerwanie. W 1989 roku, marka Opel wprowadziła na rynek odświeżonego Kadetta E, a w 1991 roku w całej Europie pojawił się Opel Astra.
Opel Astra w wersji zelektryfikowanej: nowoczesna radość z jazdy połączona z odpowiedzialnością
Pomimo zmiany nazwy z Kadett na Astra, Opel zachował sposób liczenia generacji w klasie kompaktowej, dlatego najnowsza generacja nosi nazwę Astra L. Wraz z nowym modelem marka, od 2021 roku, dumnie kontynuuje swoją pełną sukcesów historię w klasie kompaktowej. Obecna generacja Opla Astry jest trzecią z rzędu, która zdobyła prestiżową „Złotą Kierownicę”. Nic w tym dziwnego, ponieważ Opel Astra i Astra Sports Tourer wyróżniają się odważną i przejrzystą stylistyką, od charakterystycznego panelu przedniego Opel Vizor stanowiącego nową „twarz” Opla na zewnątrz po w pełni cyfrowy kokpit Pure Panel w środku. Dostępne są również najnowocześniejsze technologie, do których należą m.in. adaptacyjne, nieoślepiające reflektory pikselowe Intelli-Lux Pixel, które sprawiają, że jazda jest przyjemniejsza i bezpieczniejsza. I co równie ważne, Opel Astra obecnej generacji jest po raz pierwszy dostępny w wersji zelektryfikowanej jako mocna i dynamiczna hybryda plug-in z technologią 48 V, a także w wersji w pełni elektrycznej Opel Astra Electric i Astra Sports Tourer Electric. Silnik elektryczny zapewnia moc 115 kW (156 KM) i potężny moment obrotowy 270 Nm, oba dostępne od pierwszego naciśnięcia pedału przyspieszenia, zapewniając szybki start i świetne przyspieszenie. Opel Astra Electric i Astra Sports Tourer Electric oferują odpowiednio zasięg do 418 lub 413 kilometrów (WLTP1) lokalnie bezemisyjnej jazdy, pokazując, jak wygląda dziś nowoczesna radość z jazdy połączona z odpowiedzialnością!
Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.