Gdzie zdecydowana większość ludzi słucha muzyki? Za kierownicą! Nowoczesne systemy multimedialne, takie jak te w Oplu Astra, który zdobył nagrodę "Złotej Kierownicy 2022", gwarantują najlepszy dźwięk i przyjemność z jazdy. Dzięki Apple CarPlay i Android Auto, różnym opcjom dostosowania do potrzeb użytkownika oraz najnowocześniejszej nawigacji są one obecnie standardem w wielu modelach Opla i gwarantują świetną łączność. Kiedy radio pojawiło się po raz pierwszy w pojazdach marki Opel? I jakie przełomowe innowacje wypromował niemiecki producent samochodów?
Opel wprowadza w modelach Admiral i Kapitän radio umożliwiające słuchanie muzyki podczas jazdy.
Od 2012 roku 13 lutego jest uznawany za Światowy Dzień Radia, aby upamiętnić powstanie Radia Narodów Zjednoczonych. Jednak "bezprzewodowa" rozrywka nie istniała aż do początku XX wieku; pierwsza stacja radiowa w Niemczech rozpoczęła nadawanie w tym samym roku. Fritz von Opel, wnuk założyciela firmy Adama Opla, był nie tylko pionierem radia w tamtych czasach, ale także przyczynił się do powstania "Südwestdeutscher Rundfunkdienst", czyli południowo-zachodniej, niemieckiej usługi nadawczej.
Pierwsze radio samochodowe w Kraju pojawiło się niemal równocześnie. Admiral był pierwszym pojazdem Opla wyposażonym w radio samochodowe, które najpierw było umieszczone pod deską rozdzielczą blisko podłogi. Rok później, przy okazji premiery Kapitana, Opel wprowadził opcjonalne radio Blaupunkt wbudowane w deskę rozdzielczą. Aby pasażerowie mogli cieszyć się ulubioną muzyką, dźwięk został przeniesiony z przestrzeni dla stóp do środka pojazdu.
VHF, antena okienna i radia opracowane przez Opla to innowacje dla każdego.
Postęp w dziedzinie radioodbiorników samochodowych i odbioru przyspieszył w czasie II wojny światowej i w latach, które nastąpiły po "niemieckim cudzie gospodarczym". W Europie VHF pojawił się po raz pierwszy w 1949 roku. Ten przełomowy odbiór był dostępny w radiach w samochodach Opla już w pierwszej połowie lat 50. Udostępnianie innowacji dla wszystkich zawsze było podstawową wartością firmy Opel. W rezultacie do końca lat 60. samochody marki Opel zapewniały odbiór sygnału stereo. W połowie lat 70. producent wprowadził nawet własną linię radioodbiorników pod marką Opla, oferując je w wariantach standardowym, komfortowym i luksusowym.
Opel zaczął oferować nową antenę okienną jako opcję w 1971 roku, na początku w swoich modelach premium, Admiral i Diplomat. Odbiór był "równoważny, a w wielu przypadkach nawet lepszy niż w przypadku tradycyjnych anten prętowych" - twierdził wówczas producent. Antena była montowana na przedniej szybie i biegła w kształcie ledwo widocznego pierścienia wokół krawędzi. Właściciele nie musieli się już martwić, że bardziej wyeksponowana antena prętowa ulegnie uszkodzeniu.
Gdy w 1977 roku we wszystkich radiach Opla pojawiły się informacje o ruchu drogowym, jazda stała się o wiele bardziej spokojna i efektywna, ponieważ uwaga kierowcy była od razu skupiona na audycjach radiowych (nawet w przypadku słuchania kaset).
W następnej dekadzie odbiór radiowy znacznie się poprawił. W 1981 roku Opel stworzył pierwsze radio samochodowe z automatyczną regulacją głośności, a w 1988 roku wprowadzono system RDS (Radio Data System), dzięki któremu radia samochodowe mogły wyświetlać dodatkowe informacje o aktualnie odtwarzanym programie lub raporty o ruchu drogowym.
CARIN: Przejście od radia do systemu nawigacji prowadzącej po trasie
W 1995 roku Opel wprowadził na rynek Vectrę, pierwszy samochód klasy średniej z w pełni zintegrowanym systemem nawigacji. Wcześniej kierowcy musieli polegać na drukowanych mapach drogowych i radiowych raportach o ruchu drogowym, aby zaplanować swoją trasę. Philips stworzył "Samochodowy System Informacji i Nawigacji (CARIN)", który dostarczał pasażerom wizualnych i dźwiękowych informacji o trasie. Dane z map były przechowywane na płycie CD, a do ustalenia położenia pojazdu wykorzystano kombinację technologii, w tym GPS, odbiór sygnału satelitarnego i czujniki kół ABS. W 1998 roku nawigacja wkroczyła do klasy małych samochodów wraz z drugą generacją "Carin 440" w Oplu Astra.
Jakość dźwięku była jednocześnie stale poprawiana przez twórców. Szumy i inne zakłócenia należą już do przeszłości dzięki systemowi Digital Audio Broadcasting (DAB). Wszystkie samochody osobowe Opla, jak również większość pojazdów użytkowych, są teraz standardowo wyposażone w cyfrowy odbiór radia, co pozwala na krystalicznie czyste słuchanie większej liczby programów.
Dostęp do Internetu w samochodach Opla przenosi się z IntelliLink do Multimedia
W przypadku samochodów marki Opel era Internetu rozpoczęła się w 2012 roku. Firma ustanowiła lidera na rynku pojazdów kompaktowych, wprowadzając zupełnie nowy system rozrywki IntelliLink w swoim modelu Opel ADAM. Funkcjonalności smartfonów Apple iOS i Android zostały połączone przez IntelliLink. Innowacyjny system Opla zdobył nagrodę "Connected Vehicle Award" przyznawaną przez AUTO BILD i COMPUTER BILD. Początkowe wersje Apple CarPlay i Android Auto zostały wydane przez Apple i Google w 2014 roku, a Opel zaprezentował drugą wersję IntelliLink w 2015 roku, która jest teraz kompatybilna zarówno z Android Auto, jak i Apple CarPlay.
Nowoczesne samochody marki Opel są wyposażone w najnowocześniejsze systemy multimedialne, które mogą odbierać cyfrowy sygnał DAB+. Najnowsze modele od Opla Mokki poprzez Opla Grandlanda i Opla Astrę udostępniają różne opcje, w tym możliwość wykonywania połączeń bez użycia rąk, obsługę za pomocą ekranu dotykowego lub sterowania głosem, a także bezprzewodową integrację ze smartfonami. Dzięki najnowszemu cyfrowemu interfejsowi użytkownika, kokpitowi Opel Pure Panel, taka technologia może być łatwo obsługiwana. Podstawą tego wszystkiego jest radio, dlatego też 13 lutego Opel obchodzi "Światowy Dzień Radia".