Sprawny układ hamulcowy jest bardzo ważnym elementem samochodu. Dzięki niemu pojazd bez problemu pokonuje odległości, zapewniając wszystkim uczestnikom ruchu drogowego bezpieczną jazdę. Można go podzielić na dwie części. Pierwsza to hamulec ręczny, który nie pozwala na ruch auta zostawionego na parkingu. Dzięki lince lub elektrycznemu silnikowi w nowszych modelach powstaje naciąg, który generuje siłę hamowania na koła. Drugą częścią jest właściwy układ hamulcowy, który działa za pośrednictwem pedała hamulcowego. Ciśnienie generuje nacisk na tłoczki i tarcze hamulcowe, dzięki czemu samochód zwalnia lub się zatrzymuje. Wszystkie czynności serwisowe układu hamulcowego można przeprowadzić w naszym serwisie Kanclerz. Usługa skierowana jest do właścicieli samochodów Opel, Peugeot, Citroen czy Chevrolet oraz do pojazdów innych marek. Dogodna lokalizacja serwisu sprawia, że z naszych usług mogą skorzystać klienci z Rudy Śląskiej oraz innych Śląskich miast (Gliwice, Zabrze, Knurów, Bytom Chorzów, Świętochłowice, Siemianowice Śląskie)
Najważniejsze elementy układu hamulcowego
W skład układu hamulca nożnego wchodzi wiele podzespołów, które odpowiednio dobrane, generują siłę nacisku zatrzymującą rozpędzone auto.
Serwis i wymiana tarcz hamulcowych
Pierwszym elementem są tarcze hamulcowe. Muszą być wykonane z odpowiednich materiałów, ponieważ narażone są na pracę w bardzo wysokich temperaturach. W zależności od ceny wyróżnić można tarcze monolityczne, wentylowane, nawiercane, nacinane oraz ceramiczne. Żywotność tarcz hamulcowych uzależniona jest jakości podzespołów układu hamulcowego oraz stylu jazdy kierowcy. Specjaliści serwisu Kanclerz zalecają wymianę tarcz hamulcowych po przejechaniu około 80 tys. km. Wskazany jest przy tym regularna kontrola stanu układu hamulcowego.
Serwis i wymiana klocków hamulcowych
Drugim ważnym elementem są klocki hamulcowe, które powinny być dobrane do tarcz hamulcowych. Klocki są elementami ściernymi, dlatego należy zadbać o ich serwis. Klocki hamulcowe powinny być wymieniane co 30 tys.-50 tys. km. ich żywotność jest uzależniona od wielu czynników takich jak typ pojazdu, stopień zużycia tarcz hamulcowych. Jednak główne znaczenie ma indywidualny styl jazdy. Kierowcy preferujący dynamiczną jazdę powinni dokonywać wymiany klocków hamulcowych co 10 tys.-20 tys. km.
Wymiana płynu hamulcowego
Bardzo ważny jest również płyn hamulcowy, który zabezpiecza elementy układu hamulcowego i zapewnia szybką reakcję między pedałem hamulca a zaciskiem hamulcowym. Nasi specjaliści zalecają wymianę płynu hamulcowego po przejechaniu około 40-50 tys. km lub co 2 lata.
Naprawa hamulca ręcznego
Ostatnim podzespołem jest układ hamulca ręcznego, który jest również hamulcem awaryjnym i postojowym. Należy zadbać o odpowiedni naciąg linki, która ulega zużyciu, podczas codziennego użytkowania. Ewentualna wymiana linki hamulca ręcznego wymaga odpowiedniej wiedzy i użycia specjalistycznych narzędzi, dlatego przeprowadzenie napraw warto przeprowadzić w serwisie Kanclerz Ruda Śląska.
Przewody i zaciski hamulcowe
Bardzo ważnymi elementami są przewody hamulcowe i zaciski. Wężyki działają w trudnych warunkach, dlatego wykonane są one z najlepszych materiałów. Nie oznacza to jednak, że nie mogą ulec awarii i zużyciu. Odpowiadają za transportowanie pod ciśnieniem płynu hamulcowego do zacisków. Wyróżnić można przewody sztywne, znajdujące się pod samochodem oraz giętkie doprowadzające płyn od kół do zacisków hamulcowych. Drugim ważnym elementem, na który warto zwrócić uwagę, są zaciski hamulcowe. Odpowiadają za wysunięcie tłoczka, który dopycha klocki do tarczy.
Jak często wymieniać elementy wchodzące w skład układu hamulcowego?
Wymiany elementów należy dokonać wtedy, gdy samochód zaczyna wykazywać objawy nietypowe dla normalnego prowadzenia i hamowania. Przede wszystkim nie należy bagatelizować nietypowych hałasów - piszczenia podczas hamowania. Może to świadczyć o zużyciu się klocków i tarcz. Do serwisu należy udać się również wtedy, gdy samochód zacznie ściągać w prawą lub lewą stronę. Uwagę należy zwrócić na sam pedał hamulca, a dokładnie na jego nacisk. Jeśli jest miękki i pedał nie stawia żadnego oporu, to może to świadczyć o zapowietrzonym układzie hamulcowym. W przypadku wykrycia objawów awarii układu hamulcowego zachęcamy do kontaktu z naszym serwisem.
Dlaczego warto zrobić przegląd układu hamulcowego?
W skład układu hamulcowego wchodzi wiele elementów, które muszą sprawnie działać. Jeśli któryś ulegnie awarii, samochód staje się niebezpieczny dla wszystkich użytkowników ruch rogowego. Odpowiednia konserwacja i serwis zapewniają bezpieczeństwo na drodze.
Serwis układu hamulcowego w serwisach Kanclerz
Warto zadbać o swoje bezpieczeństwo i umówić się na przegląd układu hamulcowego w serwisie Kanclerz. Fachowa obsługa warsztatu dokona profesjonalnej diagnostyki z użyciem najlepszego sprzętu, a w razie wykrycia usterki i widocznego zużycia podzespołów zaleci wymianę części. W skład przeglądu wchodzi sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego, zużycie klocków i tarcz hamulcowych oraz działanie hamulca ręcznego.